CARA MEMBUAT CDI YAMAHA 125Z RACING |
||||||
sudah lama aku tak mencurahkan idea atau mengajar sesuatu di blog | ||||||
ini, walaupun aku banyak perkara yang hendak dikongsikan. Hari ini | ||||||
aku ingin mengajar membuat atau mengubah cdi original menjadi cdi | ||||||
racing. Sebab cdi original lagi bagus jika pandai mengubahnya. | ||||||
di sini aku gunakan cdi original yamaha 125zr. | ||||
cdi original yang telah dibedah. Memang sukar untuk membedah | ||||||
cdi ni. Memerlukan kesabaran yang tinggi. Aku membedah mengunakan | ||||||
besi panas. |
setelah dibedah kita akan nampak satu kapisitor berwarna merah. | ||||||
keluarkan kapisitor merah dan tukarkan dengan kapisitor yang lebih | ||||||
besar seperti gambar. |
kapisitor ini biasa digunakan didalam kipas angin kat rumah. Harganya | ||||||
pun tidak mahal dalam 5-6 ringgit je. |
fungsi kapisitor ni adalah untuk menyimpan tenaga elektrik walaupun | |||||||
setelah enjin dimatikan. Jadi enjin senang dihidupkan kerana masih ada | |||||||
elektrik yang tersimpan. Selain tu cdi jadi lebih berkuasa dan tiada cut-off. | |||||||
aku telah gunakan cdi ni dah 3 tahun. Jika berlaku kerosakan pada cdi. | |||||||
kita perlu gantikan kapisitor yang lain. Dari pengalaman aku kapisitor akan | |||||||
dapat bertahan selama 2 tahun. Setelah dibedah kenalah tutup balik supaya tidak terkena air. | |||||||